Seniorzy nie dają się oszukać.
Policyjne działania oraz prowadzone kampanie społeczne na temat metod działania oszustów na tzw. „wnuczka” przynoszą efekty. W ubiegłym tygodniu do kilku starszych pań w Szczecinie zadzwonił mężczyzna, podając się za policjanta lub funkcjonariusza CBŚ. Podczas rozmów, sprawca próbował wyłudzić kilkadziesiąt tysięcy złotych. Na szczęście seniorki nie dały się oszukać.
Dzwoniący mężczyzna, podczas rozmowy telefonicznej poinformował seniorki, że "rozpracowuje" sprawę kryminalną i prosi o przekazanie pieniędzy osobie, która za chwilę się zgłosi. Wówczas sprawca oszustwa zostanie zatrzymany. Wszystkie Panie wykazały się czujnością, nie dały się oszukać i o zdarzeniu natychmiast powiadomiły Policję.
Coraz więcej osób ma świadomość tego, w jaki sposób działają sprawcy oszustw i jak nie stać się ich ofiarą. Przestępcy nie pozostają jednak w tyle i modyfikują swoje działania.
Ważne jest także, aby członkowie rodzin osób starszych podczas spotkań rodzinnych: rozmawiali, przypominali, powtarzali o sposobach działania oszustów.
- ostrzegajmy seniorów i mówmy im, co należy robić w takich sytuacjach (umieśćmy przy telefonie kartki z wyraźnymi napisami, np. "Babciu nie rozmawiaj przez telefon o pożyczkach, nikomu nie podawaj swojego adresu, gdy ktoś prosi Cię o pożyczkę zadzwoń do kogoś bliskiego z rodziny, znajomego lub na telefon alarmowy 112".
- pamiętajmy, że policjanci nigdy nie proszą o branie kredytów w ramach prowadzonych działań, a żaden prawdziwy funkcjonariusz nie będzie od nas żądał jakichkolwiek pieniędzy.
nadkom. Katarzyna Legan