O godności i bezpieczeństwie ze szczecińskimi seniorami
Światowy Dzień Godności był pretekstem do spotkania się z osobami zrzeszonymi w Klubie Seniora przy Chorągwi Zachodniopomorskiego Związku Harcerstwa Polskiego. O prawie do szacunku, respektowania prawa drugiego człowieka do bycia bezpiecznym i wielu innych aspektach życia codziennego osób starszych opowiadała funkcjonariuszka szczecińskiej Policji.
Ludzie starsi to zwykle ludzie z zasadami. Wyniesiona z domu gościnność, uprzejmość, otwartość i chęć niesienia pomocy to cechy niezwykle cenne i pożądane w każdym społeczeństwie.
Niestety w świecie przestępczym postrzegane są jako słabość i możliwość łatwego zysku cudzym kosztem. Oszuści, nieuczciwi sprzedawcy czy zwykli przestępcy bez skrupułów wykorzystują dobroduszność osób starszych. Zwykle swoim podstępem uderzają w najbardziej czułe aspekty, ważne dla każdego człowieka bez względu na wiek: czyli poczucie bezpieczeństwa, zdrowie i rodzinę.
W tym celu mamią osoby starsze obietnicą polepszenia ich stanu zdrowia i kondycji fizycznej. Wystarczy przecież kupić „cudownie” działające garnki, odmładzające pościele, uzdrawiające kołdry czy inne równie „cudownie działające przedmioty”.
Odwołują się do więzi rodzinnych, miłości dziadków do wnucząt i innych członków rodziny. Bo kto nie przejąłby się informacją, że jego wnuczek miał wypadek i pilnie potrzebuje pieniędzy, aby „pozałatwiać sprawcy” w celu uniknięcia kłopotów.
Wzbudzają w osobach starszych poczucie zagrożenia informując, że za chwilę mogą stać się ofiarami oszusta czy złodzieja, gdy tymczasem sami szykują paskudna zasadzkę, żerując na uczciwości łatwowierności osób starszych.
Podczas spotkania zostały omówione sposoby działania sprawców, źródła pozyskiwanych przez nich informacji na temat swoich przyszłych ofiar oraz metody jakich używają, aby manipulując taką osobę osiągnąć swój przestępczy cel.
Funkcjonariuszka przybliżyła uczestnikom spotkania również sposoby postępowania w przypadku, gdy jesteśmy nagabywani przez domokrążców lub namawiani do uczestnictwa w tzw „pokazach”. Przypomniała, że przed podpisaniem dokumentu należy się szczegółowo zapoznać z jego treścią, a w razie jakichkolwiek wątpliwości odstąpić od złożenia takiego podpisu. Konsument, który zawarł umowę na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, może w terminie 14 dni odstąpić od niej bez podawania przyczyny i bez ponoszenia kosztów.
Wymiana informacji, dzielenie się doświadczeniami i wiedzą, to najprostsza droga do tego, aby uniknać problemów, które w konsekwencji mogą być bardzo kosztowne i to nie tylko finansowo.
opr. asp.sztab. Agnieszka Waszczyk