Aktualności

Oszustwa internetowe – bądźmy czujni

Data publikacji 28.07.2023

Z technologii informatycznych w bankowości i różnych aplikacji korzysta wielu z nas. Niestety są tam także przestępcy. Aby skutecznie ochronić się przed oszustami i uniknąć utraty pieniędzy przypominamy techniki jakimi posługują się internetowi przestępcy.

Głównym celem oszustów jest zdobycie jej zaufania. Świadczą o tym metody, którymi posługują się przestępcy. Oszuści potrafią uwiarygodnić się na różne sposoby, wykorzystując w tym celu np. linki do fałszywych stron banków (do złudzenia przypominających te prawdziwe) lub stosując wyszukane triki socjotechniczne i manipulację.

Gdy ofiara uwierzy w uczciwość oszusta, kolejnym krokiem jest kradzież informacji, czyli np. danych osobowych (obejmujących m.in. numer dokumentu tożsamości i PESEL), danych karty płatniczej czy służących do logowania do bankowości elektronicznej albo kodu Blik. W tym momencie przestępca ma wszystko, czego potrzebuje, by zyskać dostęp do naszych środków.

Phishing -  to wyłudzanie danych, podszywanie się przestępców pod bank. Może odbywać się telefonicznie - gdy dzwoni rzekomy pracownik banku),lub za pośrednictwem fałszywych e-maili i wiadomości SMS

Nadawca takiej wiadomości wzywa do zapłaty konkretnej, z reguły niewielkiej kwoty i udostępnia link, który ma umożliwić dokonanie płatności. Próba zalogowania na takiej podrobionej stronie kończy się przekazaniem oszustowi dostępu do pieniędzy.

Wirus komputerowy - z klikaniem linków pochodzących z niepewnego źródła wiąże się kolejne ryzyko, a mianowicie „zarażenie” urządzenia złośliwym oprogramowaniem. Dzięki programom szpiegującym cyberprzestępcy są w stanie wykraść nawet zaszyfrowane dane

Oszustwa „na Blika” –  takie transakcje  zyskały uznanie osób, które cenią sobie szybkość i prostotę takich płatności. Do tego typu oszustw dochodzi często w wyniku uzyskania dostępu do profilu w mediach społecznościowych. Wówczas przestępca pisze do znajomych właściciela konta z prośbą o pomoc finansową w nagłej potrzebie, sugerując, że najszybszym i najwygodniejszym rozwiązaniem będzie podesłanie kodu Blik. Ofiara wysyła kod i zatwierdza transakcję nieświadoma tego, że wcale nie pomogła znajomemu, a po prostu dała się oszukać.

Ogłoszenia typu „kupię/sprzedam” -  złodziej informuje sprzedającego o dokonaniu płatności i zachęca do odbioru pieniędzy właśnie za pośrednictwem wspomnianego linka. Po podaniu danych karty ofiara otrzymuje SMS-a z kodem autoryzacyjnym, który wpisuje na fejkowej stronie. Tymczasem kod służy do zatwierdzenia operacji dodania karty do mobilnego portfela, dzięki czemu oszust może wypłacić z niej gotówkę.

Oszustwo na  przesyłkę  - SMS-y informujące o konieczności dopłaty do kosztów przesyłki – ofiara wchodzi w link i wykonuje płatność, która opiewa ona na znacznie wyższą kwotę niż ta, która jest widoczna na wezwaniu. W tej samej kategorii mieszczą się też inne oszustwa polegające na wysyłaniu fałszywych wezwań do zapłaty np. ostrzeżenia od rzekomych dostawców mediów, które grożą wyłączeniem usług po nieuregulowaniu fikcyjnej należności z wykorzystaniem podrobionej strony płatności.

 

Jak się chronić:

  1. Przede wszystkim bądź ostrożny w kwestii podawania komukolwiek danych osobowych umożliwiających dostęp do bankowości. Pracownik banku może co prawda pytać o wybrane informacje w celach weryfikacji, ale nigdy nie poprosi Cię o login i hasło
  2. Korzystaj z dwuskładnikowego uwierzytelniania
  3. Loguj się na swoje konto wyłącznie z poziomu właściwej, odpowiednio zabezpieczonej strony banku. Adres do strony logowania warto dodać do zakładek i tylko z takiego skrótu korzystać – daje to pewność, że dane podajemy we właściwym miejscu.
  4. Nie klikaj w linki pochodzące z nieznanych Ci źródeł, nawet jeśli pozornie nie dotyczą one bankowości . Zachowaj szczególną ostrożność w przypadku wiadomości wzywających Cię do zapłaty poprzez logowanie do bankowości.
  5. Nie bagatelizuj kodu Blik – ten 6-cyfrowy numer powinien służyć wyłącznie do wykonywania transakcji, nad którymi masz pełną kontrolę. Nie podawaj go nikomu i nigdzie poza bramką do płatności / bankomatem, o ile to rzeczywiście Ty zlecasz operację.
  6. Ustawiaj silne hasła, które będą trudne do złamania – to podstawowa ochrona przed oszustwami o charakterze hakerskim.
  7. Korzystaj z legalnego i aktualnego oprogramowania oraz programu antywirusowego zarówno na komputerze, jak i urządzeniu mobilnym.

 

Źródło :Najlepszekonto.pl/ZKS KMP

Powrót na górę strony