Nie dajmy się oszukać – bądźmy czujni
Oszuści nadal nie próżnują i stosują różne techniki, aby przejąć nasze pieniądze. Przypominamy jak uchronić się przed ich zabiegami.
Głównym celem oszustów jest zdobycie jej zaufania. Świadczą o tym metody, którymi posługują się przestępcy. Oszuści potrafią uwiarygodnić się na różne sposoby, wykorzystując w tym celu np. linki do fałszywych stron banków (do złudzenia przypominających te prawdziwe) lub stosując wyszukane triki socjotechniczne i manipulację.
Gdy ofiara uwierzy w uczciwość oszusta, kolejnym krokiem jest kradzież informacji, czyli np. danych osobowych, danych karty płatniczej czy służących do logowania do bankowości elektronicznej albo kodu Blik. W tym momencie przestępca ma wszystko, czego potrzebuje, by zyskać dostęp do naszych środków.
Najczęściej przestępcy stosują metodę Phishing - to wyłudzanie danych, podszywanie się przestępców pod bank. Może odbywać się telefonicznie - gdy dzwoni rzekomy pracownik banku),lub za pośrednictwem fałszywych e-maili i wiadomości SMS. W taki sposób wczoraj 42 latek ze Szczecina stracił ponad 20 tysięcy złotych.
Oszustwa „na Blika” – takie transakcje zyskały uznanie osób, które cenią sobie szybkość i prostotę takich płatności. Do tego typu oszustw dochodzi często w wyniku uzyskania dostępu do profilu w mediach społecznościowych. Wówczas przestępca pisze do znajomych właściciela konta z prośbą o pomoc finansową w nagłej potrzebie, sugerując, że najszybszym i najwygodniejszym rozwiązaniem będzie podesłanie kodu Blik. Ofiara wysyła kod i zatwierdza transakcję nieświadoma tego, że wcale nie pomogła znajomemu, a po prostu dała się oszukać. Tak właśnie 73 latka przelała prawie 3 tysiące złotych na konto oszusta.
Jak się chronić:
- Przede wszystkim bądź ostrożny w kwestii podawania komukolwiek danych osobowych umożliwiających dostęp do bankowości. Pracownik banku może co prawda pytać o wybrane informacje w celach weryfikacji, ale nigdy nie poprosi Cię o login i hasło
- Korzystaj z dwuskładnikowego uwierzytelniania
- Nie klikaj w linki pochodzące z nieznanych Ci źródeł, nawet jeśli pozornie nie dotyczą one bankowości . Zachowaj szczególną ostrożność w przypadku wiadomości wzywających Cię do zapłaty poprzez logowanie do bankowości.
- Nie bagatelizuj kodu Blik – ten 6-cyfrowy numer powinien służyć wyłącznie do wykonywania transakcji, nad którymi masz pełną kontrolę. Nie podawaj go nikomu i nigdzie poza bramką do płatności / bankomatem, o ile to rzeczywiście Ty zlecasz operację.
Źródło :Najlepszekonto.pl/ZKS KMP