Oszuści nie próżnują ! Bądźmy czujni
Oszuści niestety nie próżnują i ponownie dzwonią nie tylko do seniorów, odbierając oszczędności życia. Oferują różne towary w promocyjnej cenie, wysyłają fałszywe linki. Przypominamy, aby rozmawiać z członkami naszych rodzin o metodach działań przestępców i być czujnym.
Głównym celem oszustów jest zdobycie jej zaufania. Świadczą o tym metody, którymi posługują się przestępcy. Oszuści potrafią uwiarygodnić się na różne sposoby, wykorzystując w tym celu np. linki do fałszywych stron platform zakupowych lub stosując wyszukane triki socjotechniczne i manipulację.
Praca prewencyjna i apele funkcjonariuszy są niezbędne i widać to po reakcjach osób, do których dzwonili oszuści – większość z nich w porę kończy rozmowę i informuje organy ścigania. Ale zdarzają się również przypadki, które potwierdzają, że nie każdy o takich sytuacjach słyszał. Dlatego policjanci namawiają do tego, by przestrzegać starszych członków naszych rodzin przed oszustami i metodami ich działań.
W Szczecinie w ostatnich dniach przestępcy oszukali kilka osób. W jednym z tych przypadków „ legenda przestępców” dotyczyła oszustwa na policjanta. Do seniorki zadzwonił mężczyzna podający się za funkcjonariusza Policji i powiadomił 84 – latkę, że jej córka spowodowała wypadek. Kobieta przekazało oszustom pieniądze oraz biżuterię. Straty to 28.000 złotych
Natomiast senior z Dąbia zawiadomił, że kilka dni wcześniej został wprowadzony w błąd co do inwestowania w krypto waluty. 75 – latek stracił czym spowodował straty 55 000 złotych.
Kolejne oszustwa dotyczyły wyłudzenia pieniędzy poprzez kody Blik, inne to wyłudzenia przez platformy zakupowe, gdzie kupujący zamówili towar za który zapłacili ale go nie otrzymali. W ten sposób utracili ponad 7.000 złotych.
Poniżej przedstawiamy sposób działania oszustów:
Oszustwa „na Blika” – takie transakcje zyskały uznanie osób, które cenią sobie szybkość i prostotę takich płatności. Do tego typu oszustw dochodzi często w wyniku uzyskania dostępu do profilu w mediach społecznościowych. Wówczas przestępca pisze do znajomych właściciela konta z prośbą o pomoc finansową w nagłej potrzebie, sugerując, że najszybszym i najwygodniejszym rozwiązaniem będzie podesłanie kodu Blik. Ofiara wysyła kod i zatwierdza transakcję nieświadoma tego, że wcale nie pomogła znajomemu, a po prostu dała się oszukać.
Ogłoszenia typu „kupię/sprzedam” - złodziej informuje sprzedającego o dokonaniu płatności i zachęca do odbioru pieniędzy właśnie za pośrednictwem wspomnianego linka. Po podaniu danych karty ofiara otrzymuje SMS-a z kodem autoryzacyjnym, który wpisuje na fejkowej stronie. Tymczasem kod służy do zatwierdzenia operacji dodania karty do mobilnego portfela, dzięki czemu oszust może wypłacić z niej gotówkę.
Co robić, aby nie stać się ofiarą oszustwa?
- bezwzględnie stosuj zasadę ograniczonego zaufania;
- Policja prowadząc czynności nigdy nie bierze od obywateli pieniędzy;
- krytycznie podchodź do każdego telefonu informującego o zdarzeniach i sytuacjach wymagających naszej pomocy finansowej;
- konsultuj się z najbliższymi w przypadku kontaktu osoby potrzebującej naszych pieniędzy;
- nie informuj nikogo o oszczędnościach, które masz w domu lub przechowujesz na koncie;
- nigdy nie podawaj swoich danych – wieku, adresu, sytuacji materialnej, numeru konta czy hasła,
- zadzwoń do kogoś z rodziny, zapytaj o to czy osoba, która prosiła cię o pomoc, rzeczywiście jej potrzebuje, nie ulegaj presji czasu wywieranej przez oszustów;
- nie przekazuj osobom podającym się za funkcjonariuszy służb mundurowych żadnych środków pieniężnych i kosztowności.
- bądź ostrożny w kwestii podawania komukolwiek danych osobowych umożliwiających dostęp do bankowości. Pracownik banku może co prawda pytać o wybrane informacje w celach weryfikacji, ale nigdy nie poprosi Cię o login i hasło
- Nie klikaj w linki pochodzące z nieznanych Ci źródeł, nawet jeśli pozornie nie dotyczą one bankowości . Zachowaj szczególną ostrożność w przypadku wiadomości wzywających Cię do zapłaty poprzez logowanie do bankowości.
- Nie bagatelizuj kodu Blik – ten 6-cyfrowy numer powinien służyć wyłącznie do wykonywania transakcji, nad którymi masz pełną kontrolę. Nie podawaj go nikomu i nigdzie poza bramką do płatności / bankomatem, o ile to rzeczywiście Ty zlecasz operację.
W przypadku jakichkolwiek podejrzeń, że rozmówca jest oszustem zadzwoń na numer 112. Zanim to uczynisz, pamiętaj, aby rozłączyć poprzednią rozmowę. Odczekaj chwilę i dopiero wtedy wykonaj nowe połączenie
ZKS KMP